Charlotte – lærer

Tidsforbrug: Individuelt arbejde, opgave 15 min

                 Klassesamarbejde, opgave 20 min.

                 Klasse diskussion, opgave 30 min 

Mål: Eleverne skal kunne reflektere over, hvad det vil sige at være populær, og hvilken magt de populære i klassen kan have.

Teaser

Det kan være svært at have ambitioner og være populær på samme tid. Kan de to ting lade sig gøre samtidig, eller bliver man nødt til at have ambitioner og give afkald på at være populær?

Eleverne kan arbejde sammen to og to eller alene.

Aktiviteter 

Til eleven

Det kan være svært at have ambitioner og være populær på samme tid. Kan de to ting lade sig gøre samtidig, eller bliver man nødt til at have ambitioner og give afkald på at være populær?

I denne opgave arbejder du med popularitet i klassen.

Se filmen om Charlotte og svar på følgende spørgsmål: 

  1. Hvad handler denne film om? Diskutér hvilke emner filmen handler om. Skriv svarene ned og gem dem.

Opgave om filmens emner

  1. Du skal deltage i en opgave om popularitet i din egen klasse. Klassen sætter sig i rundkreds i klassen, så der er et frit område i midten. Du skal deltage i en netværksleg, der giver klassen et godt billede af sig selv. 

Aktiviteten er delt i to dele:I skal bruge to store garnnøgler i forskellig farve. Fx rød og blå. Når alle i klassen sidder i rundkreds på gulvet, giver læreren garnnøgle 1 til en vilkårlig elev, som holder fast i enden og skal kaste garnnøglen til den person i kredsen, han/hun helst vil kaste til.

Således fortsætter alle med at kaste garnnøgle 1, indtil hele nøglet er spundet ud mellem eleverne som et edderkoppespind.

Der vil være nogen, der har flere tråde end andre. Tag et billede af spindelvævet. Medens I sidder i flok.

Snak på klassen om, hvorfor spindet ser ud, som det ser ud.

Hvorfor er der måske nogen, der har flere tråde end andre?

Alle skal blive ved med at holde fast på spindelvævet.

Garnnøgle 2

Tag nu garnnøgle 2. Begynd med den samme elev i kredsen som ved garnnøgle 1. Læreren stiller spørgsmålet: ”Hvem kan bedst hjælpe dig i timen i et eller andet fag?

Alle har vetoret. Dvs. at hvis en kammerat kaster garnnøglet til en, som vurderer, der ikke er tale om en ærlig vurdering, så skal eleven kaste om og kaste garnnøglet til en anden i rundkredsen.

Det nye spind ligger over det gamle. Snak sammen om, hvordan det nye spind adskiller sig fra det gamle spind.

Hvad siger det om klassen i forhold til popularitet? Accept? Trivsel? 

  1. Er det de samme, der bestemmer i klassen som dem, der er populære?

Skriv en kort fortælling om din klasse. Giv din helt egen personlige holdning til hvem der bestemmer, hvis der er nogen, der gør det. Beskriv hvorfor de bestemmer. Beskriv hvem der er klassens mest populære, og giv din mening om, hvorfor de er populære? Er du selv en af dem, der bestemmer i klassen? Hvorfor/hvorfor ikke?

Byt din fortælling med en kammerat. Læs hinandens fortællinger og snak om dem bagefter.

Til læreren:
Opgaven skal løses individuelt. Snak bagefter med klassen om, hvad fx det med at drikke eller gøre andre ting kan betyde for, om man som elev føler sig accepteret af flertallet eller ej.