Danne grupper – lærer

 

Tidsforbrug: Individuelt arbejde, opgave 10 min

                 To-og-to, opgave 50 min

                 Gruppearbejde: 60+ min 

Mål: Eleven skal opnå en forståelse for, hvorfor det er vigtigt for klassens trivsel, at bruge omtanke i deres handlinger.

Teaser

At danne grupper er let for nogle elever, for andre kan det være en meget svær opgave. Ofte vil det være de samme, der sidder tilbage og ikke har nogen gruppe, men behøver det at være sådan?

Aktiviteter 

Til eleven

At danne grupper er let for nogle elever, for andre kan det være en meget svær opgave. Ofte vil det være de samme, der sidder tilbage og ikke har nogen gruppe, men behøver det at være sådan?

I denne opgave bliver du klogere på, hvordan man laver grupper på den gode måde. 

Sådan gør I: 

I denne opgave skal du arbejde selv. 

  1. Se spottet på klassen.
  2. Hvad mener du, spottet handler om? Hvorfor mener du det?
  3. Kender du til den situation, som vises i spottet? Hvordan? 
  1. Diskutér følgende spørgsmål to-og-to.
  2. Hvordan havde du reageret, hvis du var Mille?
  3. Hvordan havde du reageret, hvis du var Sofie?
  4. Er nummer to løsning en god løsning? 
  1. Lav selv et lille spot i små grupper. I kan producere det på jeres Smartphone eller lign. Vælg fx en situation, hvor små ting kan gøre en stor forskel.

Til læreren:
Opgave 4 og 5 giver mulighed for at diskutere i en lille gruppe og lytte til hinandens forskellige standpunkter.
Du udvælger fx de to stærkeste elevproduktioner og forsøger at få dem vist til morgensang, forældremøde eller lignende.
Alle film kan fx lægges ud på SkoleTube, Vimeo eller Youtube. Vær opmærksom på, at rettigheder til offentliggørelse af billeder af elever er underskrevet af forældrene. Snak med jeres lærer om det.